Design i verdensklasse

Innovasjon tatt et skritt videre

Med hel- eller delvis elektrisk drift, universell utforming og uhindret utsikt, setter de nye passasjerkatamaranene til The Fjords en ny standard for turistbåter. Skipene er verdensledende på utforming av lette, hurtiggående passasjerbåter i karbonfiber.

«Tourism for all»

De tre Vision – katamaranene er alle designet og konstruert i Norge, hos Brødrene Aa i Hyen. Designet er inspirert av stier i naturen og er tilrettelagt for alle passasjergrupper med sin universelle utforming, som gjør det lett å orientere seg ombord.

Interiøret har panoramavinduer slik at man kan nyte utsikten side om side og det er enkelt å komme seg fra hoveddekket til toppdekket for alle gjester.

Det er god plass mellom de romslige møblene, og gangsonene kan minne om brede stier med materialet og fargene som er valgt.

Ombord selges lokal mat og drikke.

Landgangen gir tilgang for passasjerer med rullestol, barnevogn eller redusert mobilitet sammen med alle andre. Alle døråpninger har ramper og rekkverk.

MS Vision of the Fjords

Vision of the Fjords er et av verdens første stillegående hybride fartøy, bygget i karbon. Det er en passasjerkatamaran spesialbygd for sightseeing i norske fjorder. Båten ble kåret til ship of the year i 2016.

Antall passasjerer: 400
Marsjfart: 19 knop
Lengde: 42.5 meter
Type: Katamaran
Byggeår: 2016

MS Future of the Fjords

Future of the Fjords er søsterskipet til Vision of the Fjords. Katamaranen er verdens første passasjerbåt som utelukkende går på elektrisk motor. Den ble kåret til ship of the year i 2018.

Antall passasjerer: 400
Marsjfart: 19 knop
Lengde: 42.5 meter
Type: Katamaran
Byggeår: 2018

MS Legacy of the Fjords

Legacy of the Fjords er den nyeste katamaranen i flåten til The Fjords og er det helelektriske søsterskipet til Vision of the Fjords og Future of the Fjords.

Antall passasjerer: 400
Marsjfart: 19 knop
Lengde: 42.5 meter
Type: Katamaran
Byggeår: 2020

MF Veøy

Turistfergen opererer på fergesambandet Hellesylt – Geiranger i sommerhalvåret og er en ærverdig og historisk ferge, som hovedsakelig har trafikkert det meste av tiden i Møre og Romsdal.

Bilfergen ble bygget av Hjørungavaag Mek. Verksted på Sunnmøre i Møre og Romsdal og ble den gang i 1974, Møre og Romsdal Fylkesbåter sin største ferge i flåten.

Antall passasjerer/biler: 345/45
Toppfart: 13 knop
Lengde: 75 meter
Type: Bilferge
Byggeår: 1974

Stø kurs

The Fjords representerer både fremtid og fortid. Fremtiden med de nye katamaranene og fortiden med de gamle historiske fergene.

MF Bolsøy

MF Bolsøy trafikkerer på fergesambandet Lysebotn – Lauvvik i sommerhalvåret.
Båten ble bygget i 1971 og het den gang B/F «Hjørungavåg». Den ble opprinnelig bygget for å trafikkere strekningen Ålesund – Hareid og er også bygget på Hjørungavaag Mek. Verksted på Sunnmøre i Møre og Romsdal.

I 1983 skiftet den navn til MF Bolsøy. Sammen med MF Veøy representerer den The Fjords sin historiske del av flåten.

Antall passasjerer/biler: 346/36
Toppfart: 12 knop
Lengde: 68 meter
Type: Bilferge
Byggeår: 1971